Макет сторінки
Титульна сторінка.
Так склалося, що до оформлення багатьох документів висуваються певні вимоги, дотримання яких якщо не обов’язково, то хоча б вкрай бажано. Реферати, дипломні, курсові роботи — один із яскравих прикладів. Документи такого типу неможливо уявити насамперед без титульного аркуша, що містить основну інформацію про тему, автора тощо.
Додати титульний аркуш можна за наступним алгоритмом:
- перейти на панелі інструментів до вкладки Вставлення;
- в розділі Сторінки, розгорнути галерею Титульна сторінка;
- обрати один із варіантів оформлення титульної сторінки;
- в шаблон, що з’явиться на початку документа додати необхідні дані.
Зауважимо, що перед додаванням титульної сторінки, текстовий курсор може знаходитися у будь-якому місці документа – титул однаково з’явиться на самому початку документа.
![]()
Логічно, що в документі може бути лише одна титульна сторінка. Однак, якщо документ складається з деякої кількості досить об’ємних розділів, їх можна відокремити власними обкладинками.
Для додавання декількох титульних сторінок в документ потрібно:
- встановити текстовий курсор на початку розділу документа;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Вставлення;
- в розділі Сторінки, розгорнути галерею Титульна сторінка;
- клацанням правої клавіші миші на обраному шаблоні викликати його контекстне меню;
- в меню, що з’явиться, оберіть зі списку Вставити у поточне розташування в документі, або якщо документ розбитий на розділи Вставити на початку чи наприкінці розділу.
![]()
Створення власного шаблона титульної сторінки.
Як було вище зазначено, при складанні документів треба дотримуватися певних вимог, вони також стосуються і оформлення титульних сторінок. І якщо виникає така потреба, Word дозволяє самостійно створити шаблон та оформлення для титульної сторінки.
Для створення шаблону титульної сторінки треба:
- створити новий документ (Ctrl + N);
- перейти на панелі інструментів до вкладки Вставлення;
- в розділі Текст розгорнути меню інструмента Експрес-блоки;
- серед пунктів меню обрати Властивість документа;
- вставити й розташувати на сторінці стандартні експрес-блоки;
- встановити відповідно до вимог стилі оформлення (можна застосовувати стандартні стилі форматування);
- за потреби, додати на сторінку графічні елементи;
- додати шаблон титульної сторінки до колекції:
- виділити усі елементи розташовані на сторінці (Ctrl + А);
- перейти на панелі інструментів до вкладки Вставлення;
- в розділі Сторінки, розгорнути галерею Титульна сторінка;
- обрати зі списку Зберегти виділений фрагмент у колекції титульних сторінок;
- у вікні Створення стандартного блоку, в полі Ім’я вказати назву титульної сторінки;
- за потреби у полі Опис додати відомості про шаблон титулу.
- для застосування налаштувань натиснути кнопку ОК.
![]()
Розрив сторінки.
За правилами оформлення, кожен наступний розділ в документі завжди повинен починатися з нової сторінки.
Переважно цю задачу вирішують додаванням великої кількості порожніх абзаців (¶ – знак абзацу), тобто багаторазовим натисканням клавіші Enter, що категорично неприйнятно.
Розрив сторінки – це особливий знак, який вказує програмі, що текстовий курсор буде перенесений не на новий рядок, а на нову сторінку.
Для додавання розриву сторінки у вміст документа треба:
- встановити текстовий курсор в кінці останнього абзацу поточного розділу;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Вставлення;
- в розділі Сторінки та обрати інструмент Розрив сторінки.
Додати розрив сторінки можна і комбінацію клавіш Ctrl + Enter.
За замовчанням розрив сторінки не відображається на сторінці. Але його можна побачити, якщо перейти на панелі інструментів до вкладки Основне та активувати кнопку інструменту Відобразити всі знаки. Ту саму дію виконує і комбінація клавіш Ctrl + Shift + 8.
![]()
Поля сторінки.
В переважній більшості, при створенні нового документа, користувачу не важливо, яким чином в ньому будуть розмічені сторінки, стандартні параметри зазвичай повністю усіх влаштовують. Однак, коли потрібно створити документ оформлений відповідно до встановлених правил, одразу виникає потреба і в налаштуванні полів сторінки.
Поля є невіддільною частиною документа, до них, як і до основного тексту, можуть висуватися досить суворі вимоги оформлення. Наприклад, однією з таких вимог, для певного переліку документів, є вимога до лівого відступу, цей відступ повинен бути не менше ніж 3 см. Це обумовлено необхідністю вільного місця в лівій частині сторінок, для подальшого їх скріплення або підшивання.
Поле – це відстань від краю сторінки до початку робочої області, де розміщено основний текст документа.
У новому документі встановлені Звичайні поля, за необхідності Word дозволяє змінювати розміри полів у документі.
Для налаштування полів сторінки необхідно:
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Поля;
- в меню, що з’явиться, обрати один із варіантів визначених розмірів полів;
- визначене налаштування, автоматично застосується до усіх сторінок в документі.
![]()
Для налаштування нестандартних розмірів полів:
- в меню, що з’явиться, обрати параметр – Власні поля;
- у діалоговому вікні Параметри сторінки, налаштувати значення для кожного поля окремо;
- для застосування налаштувань натиснути кнопку ОК;
- визначене налаштування, автоматично застосується до усіх сторінок в документі.
Орієнтація сторінки.
Стандартно Word пропонує два варіанти орієнтації сторінок: книжкова та альбомна. Альбомна орієнтація означає, що сторінка розташується горизонтально, тоді як при книжковій орієнтації сторінка буде приймати вертикальне положення.
Для зміни орієнтації сторінок треба:
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Орієнтація;
- зі списку, що з’явиться, обрати один із варіантів орієнтації;
- визначене налаштування, автоматично застосується до усіх сторінок в документі.
Розриви розділів.
Отже, налаштування для інструментів Поля та Орієнтація застосовуються одразу до усіх сторінок в документі. Використання Розривів розділів дозволяє розбити документ на окремі частини, яким надалі можна задати власні параметри форматування.
Тобто, застосування розривів дозволяє для окремого розділу в документі змінити: орієнтацію сторінок, розміри полів, нумерацію сторінок, вміст колонтитулів, розбити текст на колонки.
Поділити документ на окремі розділи можна наступним чином:
- встановити текстовий курсор у кінець попереднього розділу;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Розриви;
- зі списку, що з’явиться, обрати один із варіантів розриву, додати розрив;
- встановити текстовий курсор у кінець поточного розділу, додати розрив.
За замовчуванням розрив розділу не відображається на сторінці. Але його можна побачити, якщо активувати на панелі інструментів кнопку Відобразити всі знаки.
![]()
Альбомна орієнтація для частини сторінок
Одним із прикладів використання розривів розділу є альбомна орієнтація для частини сторінок в документі. Тим більше, що великі таблиці, діаграми, ілюстрації краще розташовувати саме на сторінках з альбомною орієнтацією.
Існує декілька варіантів розташування в документі окремих сторінок в альбомній орієнтації.
| 1-й спосіб |
|
| 2-й спосіб |
|
Текстові стовпці
Текст документа не завжди доцільно розташовувати на усю ширину сторінки. Бувають випадки, коли більш цікаво оформити текст у вигляді декількох стовпців. Наприклад, текст розташований у два-три стовпчики значно краще підходить для рекламних проспектів, буклетів або брошур, для оглядів чи аналітичних статей.
Поділити текст на декілька стовпчиків можна наступним чином:
- виділити текст, що треба поділити на стовпці;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Стовпці;
- зі списку, що з’явиться, обрати один із варіантів представлення тексту;
- виділений текст буде поділений на відповідні стовпчики.
![]()
Треба звернути увагу, що при такому варіанті поділу тексту на стовпці, Word самостійно розставляє розриви розділів на сторінці.
Як бачимо, у Word достатньо стандартних макетів поділу тексту на стовпці, проте програма дає можливість й самостійно налаштувати свій користувацький макет.
![]()
Для користувацького макета поділу тексту на стовпці треба:
- виділити текст, що треба поділити на стовпці;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Стовпці;
- зі списку, що з’явиться, обрати пункт Більше стовпців;
- у вікні Стовпці зробити відповідні налаштування;
- для застосування налаштувань натиснути кнопку ОК.
Розставлення переносів
Якщо, у звичайному тексті, що займає усю ширину сторінки, нерівномірність інтервалів між символами чи словами, в різних рядках, не дуже помітна, то при розташуванні тексту у декількох стовпчиках, картина суттєво змінюється. В тексті починають з’являтися значні розриви між словами, що робить вигляд документу вкрай непривабливим.
![]()
Виправити ситуацію можна за допомоги розставлення переносів. В програмі Word існує автоматична та ручна розстановка переносів.
Для автоматичного розставлення переносів потрібно:
- виділити текст, в якому потрібно розставити переноси;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Розставлення переносів;
- зі списку, що з’явиться, обрати пункт Автоматичне.
![]()
Після вище вказаних дій, в тексті документа будуть автоматично проставлені знаки переносів. Зазначимо, що при подальшому внесенні змін в текст або зміни його накреслення переноси будуть також автоматично змінюва¬тися.
При використанні ручного режиму розставлення переносів треба:
- виділити текст, в якому потрібно розставити переноси;
- перейти на панелі інструментів до вкладки Макет;
- в розділі Параметри сторінки, обрати команду Розставлення переносів;
- із списку, що з’явиться, обрати пункт Ручне;
- у вікні Розставлення переносів самостійно обрати варіанти переносів.
![]()
Обмеження перенесення
Інколи, потрібно запобігти розриву слів, фраз або чисел, що стоять в кінці рядка і містять дефіс. Тобто їх необхідно залишити повністю або в кінці одного рядка, або на початку іншого. Актуальним прикладом може слугувати, виключення розриву телефонного номера, що знаходиться в тексті.
Для додавання нерозривного дефісу треба:
- встановити текстовий курсор в тексті, де необхідно додати нерозривний дефіс;
- натиснути на клавіатурі комбінацію клавіш – Ctrl + Shift + – (дефіс);
- нерозривний дефіс буде додано у вказане місце.
|
|